חיפוש

 

 
לדף הבית >>     יהורם גלילי >>

אומנות בגוונים עוצמתיים

 

בגלריית תיאטרון יהלום ברמת גן תושק ביום חמישי 13.4 תערוכה ייחודית, שבה משתתפים 32 אומנים ואומניות, בשם ”שחור-אדום-לבן” (אוצרת: גליה שכטר)

 

בגלריית תיאטרון יהלום ברמת גן נפתחה תערוכה ייחודית בשם "שחור-אדום-לבן" (אוצרת: גליה שכטר), ובה משתתפים 32 אומנים ואומניות - ציירים, פסלים, סופרים, משוררים וצלמים מהארץ ומהעולם: איריס  כליף, רונית נוביק, יהורם גלילי, ד"ר דורית זילברמן, דליס, מיכל שמש מוגילנר, סיון לוטן, בוריס פיינס, פולינה גלוזמן, רונית שפייזר, חנה דהן, מרי ברקוביץ, גיא מגידס, צביה זלטורינסקי, מתן מאירסון, אלכסנדרה קוזמין, אודליה יהודיין, זהבה נטע נטר, אורה טננבאום, אנה שרון, שני אלדר, כרמית פלטקין, עוז עזר, רז כדורי וגליה שכטר. כמו כן ישתתפו משוררים בינלאומיים מחו"ל שהמשוררת והסופרת איריס כליף תירגמה וערכה שירים שלהם: Dr. Agron Shele – Albania Belguim, Mbizo Chirasha – Zimbabwe, Dr. Masudul Hoq – Bangaladesh, Carlos Javier Jarquin – Nicaragua, Kamal Dhungana – Nepal, Danielle Traykovic – Serbia.

אירוע הפתיחה של התערוכה "שחור-אדום-לבן (המעצב הגרפי יאיר בכר אחראי על עיצוב ההזמנה), יתקיים ביום חמישי 13.4 בשעה 18:00 בגלריית תיאטרון יהלום ברמת גן, וישתתפו בו אומנים ואומניות המציגים בתערוכה: יו"ר איגוד הסופרות והסופרים העבריים עו"ד צביקה ניר והאוצרת גליה שכטר. האומנית והמוזיקאית רונית נוביק תשיר, ויקריאו שירים סגנית יו"ר איגוד הסופרות והסופרים העבריים ד"ר דורית זילברמן, הסופר והמשורר יהורם גלילי ואיריס כליף האחראית על קשרי חוץ במגזין "בכיוון הרוח". התערוכה תוצג עד ל-30.4 וכל היצירות המוצגות בה מוצעות למכירה.

לדברי שכטר, התערוכה "שחור-אדום-לבן" מאחדת את הזמן והמחשבה ומציגה בימים אלו, שבהם הארץ בוערת מבחינה פוליטית ומאות אלפי אנשים יוצאים להפגין ברחובות ומעמידים את נושא הדמוקרטיה ואת חופש הביטוי בראש סדר העדיפויות. זאת לאחר המשבר העולמי, שיצר פגיעה חברתית וכלכלית וקריאה לשוב ולהתאחד לשיח, לדיאלוג ולאנושיות. התערוכה מציגה וחושפת אמירות נוקבות וישירות - משדה הקרב ומהמלחמות על הארץ, על הנוכחות הנשית שסבלה מדיכוי במשך שנים, על מסורות ארוכות שנים שבשנת 2023 החברה מעמידה כשאלה ומנסחת עובדות ואף אמירות חדשות בחברה הישראלית רבת הפנים בארץ ובעולם.

בתערוכה המגוונת משתתפים אומנים ואומניות מכל קצוות הקשת: סטודנטים משנקר, אומנים ותיקים ומוכרים, סופרים, משוררים, צלמים, ציירים ופסלים. העבודות בתערוכה חזקות ועוצמתיות ומסמלות את רוח התקופה. שכטר: "התערוכה מציגה את השברים, הקרעים והנוכחות של התקופה המורכבת והקשה שכולנו עוברים, תוך משבר מתמשך בארץ ובעולם המעמיד במבחן את אישיותינו. כמו בכל התערוכות כאוצרת אני מלווה את האומנים בבחירת העבודות, בחיבור בין השפות: שירה, צילום, ציור, בחשיבה ועד ההגעה לדפוס".

לדבריה, בתערוכה מעובדים ומונגשים מהלכים, חוויות חיים, סיטואציות, רעיונות, חלומות ושברי חלומות, ולמעשה הופכים ליצירה, לשפה ולתקשורת. "כאן נשמע הקול של האומנות המרחיב את החוויה האנושית של הצופה. הצעקה ושמחת החיים, הכאב והעונג, החולף והנצחי, קצוות החיים והטלטלה - כל אלה מוצגים ביצירות. עוצמה, מיניות, אצילות וצבע הדם שמסמל הצבע האדום, כמו גם הלבה הפנימית שגם היא רותחת בצבעי האש. הצבע השחור שמסמל את הרוע, השליליות, האפלה והמוות במפגש עם הטוהר, התמימות, השלום ויונת השלום שאותם מסמל הצבע הלבן. במנעד רחב ובעוצמה מנסחים האומנים את הדרמה ואת הטראומה. צבעי השחור, האדום והלבן מנסחים עולם מתוך עוצמה ומתוך קצוות באמירה נוכחית, בוטה, ישירה ופיוטית – אמירה שאינה מסתירה אמת פנימית ונוקבת שלפיה כולנו נושאים כפרט, כאינדיבידואל וכחברה".

שכטר מוסיפה: "מלחמה וכוחנות, תביעות, כעס, קיפוח ונקמה אלה רגשות קשים שמציתים, אך האומנות מאפשרת לחמול ולסלוח וזו נראית לי דרך טובה יותר. בתערוכה זו יהיו חויות מגוונות וקשות, פגיעה מינית ונושאים כמו מעמד האשה, חוויות קשות שעברו האומנים ושנים של שתיקה ופחד להוציא לאור חוויות של קורבנות. מדובר בתהליך ארוך שעברו האומנים בעיבוד החוויות שעברו במשך השנים והפיכתן לאמירה אומנותית. התערוכה ’שחור-אדום-לבן’ נותנת מקום ליצור אומנות ברמה גבוהה ולחבר את התפר גם לרבדים אנושיים ותרפוייתים - זהו שיח אקדמי ותרבותי".

גליה שכטר משלבת בין המדיות השונות בתערוכות, שאותן היא אוצרת ובהן היא משתתפת. התערוכות שלה הן חברתיות ועוסקות במתרחש בתרבות, באומנות ובפוליטיקה בארץ ובעולם. מזה שנים רבות היא עוסקת בציור ובכתיבה, והציגה את יצירותיה בתערוכות בארץ ובחו"ל. החיבור בין המילה הכתובה לדימוי הוויזואלי מעסיק אותה כיוצרת וכאוצרת. היא סופרת ומשוררת והוציאה לאור ארבעה ספרים: ספר השירה "מושיטה לך אדי אוקיאנוס" (הוצאת הקיבוץ המאוחד), ספר הילדים "כנפי הקסם של אמא" (הוצאת סער), "הקטר הכחול שיכול - אמנות כביטוי ליכולת" (בשיתוף אוניברסיטת חיפה, הקרן ליוזמות חינוכיות ומשרד החינוך), וספר השירה "דבש, ים וזהב" (הוצאת ספרא).

כאוצרת וכיוצרת הגיעה שכטר לתערוכה החדשה מתוך סיפורה האישי, שעיצב את חייה כשגדלה בזכרון יעקב בבית עם צביון ציבורי וערכי. סבא שלה אבא שכטר כיהן ראש המועצה הראשון בזכרון יעקב, כנשיא אגודת הכורמים וכנשיא בנק הלוואה וחיסכון והשפיע רבות עליה. יומיים לאחר מותו נפטר אביה ישראל שכטר, שהיה חקלאי וכורם בתחום ענפי הגפן והיה בקשר מצוין עם ערבים ובדואים. בעקבות מקרי מוות אלו יצאה למסע בעולם השירה. שכטר: "השירה תפסה מקום מרכזי בחיי ובעזרתה יכולתי לבטא את הכאב, שליווה אותי במשך שנים מהפרידה מאבי ומסבי. בתערוכה מוצגות חוויות רבות שעברו אומנים ואומניות, שהאומנות נתנה להם כוח והם משתפים את הצופה. הבמה שאנו יוצרים ביחד היא התשובה לתקופה הקשה שמשסעת את העם. השיח הדיאלוג המתקיים באירוע הפתיחה ובתערוכה עצמה נוגע בצופה ובקהל ומרחיב את החוויה האנושית".

לדבריה, לאחר שנים שבהן למדה אומנות בבית הספר הגבוה לציור היא יצרה מול הים מיצגים בנושא ’שחור-אדום-לבן’, תוך שימוש באלמנטים ובגוף שלה. "גיליתי שבכוחם של צבעים אלה לרפא, לשחרר ולהביע, ובכך גם התחזקתי. שלושת צבעים אלה הם קוטביים, ובתרבות המזרח הם מייצגים הצלחה, נוכחות, מעמד, רצינות ואצילות. בימים אלה לאומנות ולתרבות יש משקל רב בהבעת דעה, באמירה וביצירת דרך של מפגש, במה ושיח. הביטוי הפנימי של האומן, הצגתו במרחב ציבורי של תרבות מנגישה את הקהל בנוכחות ובחוויות של האמן. זו הדרך שבה בחרתי כאוצרת וכיוצרת כדי להשיב את הסדר, ההרמוניה ואת הצדק החברתי".

שכטר התחילה את דרכה כאוצרת בתחום המשלב בין המילה הכתובה לציור. בכל תערוכה שהיא אוצרת היא מאפשרת לאומן או לאומנית שהיא בוחרת להשתתף ללא עלות כמחווה. למרות שהתצוגה כרוכה בעלויות כספיות ויש בה מרכיבים עסקיים, קיים גם מרכיב אנושי. במשך השנים הורחבו המדיות, וכיום משתתפים בתערוכות שהיא אוצרת אומנים מכל המדיות, כמו וידיאו-ארט שיצרה מיכל שמש מוגילנר, משוררים, ציירים, צלמים ועוד. בין היצירות שיוצגו בתערוכה: בוריס פיינס ופולינה גלוזמן בעבודות בסגנון מיוחד, פיגורטיבי ולירי ציורי טבע קסומים בדרך כלל ציורים עם מטען תרבותי, עבודה משותפת של ציור וצילום עם נוכחות מעניינת של שמלה אדומה בשיתוף פעולה בין רונית שפייזר ומרי ברקוביץ’. ד"ר דורית זילברמן תציג עבודה מעניינת בדגש על הצבע הלבן ועל מסורת החתונה.

שכטר: "האומנות מייצגת את הבחירה בשיח, ביצירה, באהבה, באיכות החיים ובנתינת מקום לאמירות - כמו בעבודות של יהורם גלילי, מחבר הספר "פוטו מלחמה" (הוצאת חדרים), שבהן מוצגים לצד שיריו מתוך ספרו הבא ’גלי חלומותי’ איורים של האומנית מיטרה אריאלי. בתערוכה מציגים גם שישה משוררים בינלאומיים מחו"ל ששיריהם תורגמו ונערכו על ידי איריס כליף וקיבלו אופי מיוחד בהשראת סגנונה המיוחד של איריס שבו היא שוזרת עם שיריהם צילומים מעובדים של דמותה. בעבודות של זהבה נטע נטר הדמות הנשית הילדה-האם מקבלת הקשר מיוחד בעל עוצמה של רגשות עם צבעוניות מעניינת, כשמארג הרקע המשתלב בדמויות יוצר ניגודים מעניינים כמו שדה צבע. הדמויות שהיא ציירה נמצאות במצבים של שינה, פחד, מבוכה, ועבודתיה מעוררות מגוון רגשות במצבים כמו שתיקה והסתרה".

בימים אלו נערכת גליה שכטר לקידום שתי תערוכות נוספות שהיא יוזמת ואוצרת: האחת בנושא משחקי ילדות והשנייה על זיכרונות.

התערוכה "שחור-אדום-שחור" (אוצרת: גליה שכטר) מוצגת עד ל-30.4 בגלריית תיאטרון יהלום ברמת גן.
אירוע פתיחת התערוכה יתקיים ביום חמישי 13.4 בשעה 18:00.

שעות פתיחת הגלריה:
ימים ראשון עד חמישי 17:00-09:00.
לפרטים נוספים ניתן לפנות לגליה שכטר, טל’ 050-7636610.

 
 
 
סרטון  mcity

סרטון mcity

סיפורו של יולי לב

סיפורו של יולי לב

 
 

נעים להכיר, עובדה חקירות

חברת עובדה חקירות ומודיעין עסקי, פועלת בענף החקירות ומודיעין עסקי כבר למעלה משלושה עשורים, החברה הוקמה על ידי גב` זיוה ממוק מלכה, בעלת וותק רב בתחום החקירות במגוון תחומים רחב: חקירות אישות, חקירות מסחריות, חקירות מורכבות חובקות עולם.

יושבת על המחוג - ביקורת על ספר הביכורים של שרה הל כהן

 

ככל שאנו מתרחקים מהמאורעות האימתניים שחלו בתקופת השואה, אני חשה צורך עז יותר ויותר לעלותו לדיון. על כן, כשקיבלתי את ספר השירה של שרה ה”ל כהן לא היה לי ספק שאתעמק ואכתוב אודותיו.

מאמני שחייה: כיצד שחייה יכולה להקל על הסובלים מכאבי גב

 

מאמני שחייה: כותב המאמר יובל רותם הינו אלוף ישראל בשחייה, מאמן שחייני נבחרת ישראל, מנהיג שיטת לימוד חדשנית באווירה צעירה ורעננה לכל הגילאים. בניגוד לענפי ספורט אחרים, שחייה מאפשרת אימון של השרירים בלי להפעיל לחץ על הגב. המים תומכים בתנועת השרירים ומרככים את הזעזועים אשר פוגעים בגב... להמשך קריאה - כנסו!

 
 

 

 

 

 

יש לי שאלה לגדי ברקאי
ברקי יש לי שאלה

 

מדורים