חיפוש

 

 
לדף הבית >>     יהורם גלילי >>

”לעיתים החלון מסמל סוג של המתנה וצפייה”

 

בגלריית תיאטרון היהלום ברמת גן תושק ביום חמישי 5.9 תערוכה ייחודית בשם ”חלונות לעולם” (אוצרת: ד”ר אביבית אגם דאלי), שבה משתתפים 18 אמנים ואמניות

 

ד"ר אביבית אגם דאלי, חוקרת תרבות חזותית, אוצרת אמנות, אוצרת עיצוב וד"ר לתקשורת, תשיק ביום חמישי 5.9 בגלריית תיאטרון היהלום ברמת גן תערוכה ייחודית בשם "חלונות לעולם", שאותה היא אוצרת ומפיקה. שיח גלריה על התערוכה יתקיים בתאריך 12.9 בשעה 19:00. נעילת התערוכה תתקיים ב-28.9.

בתערוכה "חלונות לעולם" משתתפים 18 אמנים ואמניות: אביבה ברגר, אודליה יהודיין, אוריה לימור, אירנה אויפה, אשרת קיי, אתי אלוף, בועז גלעדי, בלה ציקורל, דבורית בן שאול, ורד סיידון כהן, יהורם גלילי, יוכי שמר, נעמה בר יוסף, סמדר גולן, עדנה פינצ’ובר, קרול גלאובר, רות כהן-מרק ומרים שטרמן.

ד"ר אביבית אגם דאלי: "החלון משמש קודם כל כמקור אוורור לחדר, משמש פתח יציאה אלטרנטיבי Wind hole ויכול לתפקד כמסמל בריחה או דווקא תקווה (פתיחת חלון לעולם). באמנות, בחלק מהמקרים הוא משמש כפשוטו – דרך להצגת העולם שבחוץ. בציורי הפרסקו ברנסנס, למשל, מרבים להציג חלונות המציגים פתח לעולם אחר. אחת הדוגמאות היותר מוכרות היא זו של לאונרדו דה וינצ’י בציור ’הסעודה האחרונה’, שבה מוצג מאחורי הדמויות חלון גדול שמבעד לו ניתן להבחין בנוף".

לדברי ד"ר אביבית אגם דאלי, בתערוכה "חלונות לעולם" הפנים והחוץ מתערבבים, כך שפעמים רבות החלון מהווה אלמנט מגשר, "כמו ביצירות של אביבה ברגר, בועז גלעדי ויוכי שמר. לעיתים החלון דווקא יוצר חיץ בין הפנים לחוץ, כמו ביצירות של קרול גלאובר, דבורית בן שאול ועדנה פינצובר. לעיתים החלון מסמל סוג של המתנה וצפייה לקראת משהו הרחוק מן העין כמו בחלק מהיצירות של מרים שטרמן ושל יוכי שמר. החלון לעיתים נעדר ומופיע רק כמסגרת בעבודות של אירנה אויפה, סמדר גולן, אתי אלוף, אוריה לימור, בלה ציקורל וורד כהן. החלון מסמל גם תקווה, כפי שניתן להתרשם מציוריה של יוכי שמר ועדנה פינצובר. החלון הוא חיבור בין העולם שבחוץ לעולמן הפנימי של הדמויות המוצגות. החלון מייצג גם חופש ושחרור כמו בחלק מהעבודות של אירנה אויפה ויוכי שמר. למעשה כל ציור או צילום הוא סוג של חלון התבוננות".

לדברי ד"ר אגם דאלי, הצילומים האמנותיים של הצלם יהורם גלילי עושים שימוש בטבע ובארכיטקטורה כבמצע, בדרך המפקיעה אותם מההקשר המקורי שלהן, וכך מתקיים באמצעותם דיאלוג עם הנמענים – הצופים. האמנית רות כהן-מרק מציגה מיצג הכולל פיסול בקרמיקה ובקרמיקל, מראות שבורות וזכוכית. היצירה מבוססת על ספר הילדים ״המלך צדק והאפרסק למלכה״ שאותו כתבה והקדישה לזכרו של חייל צה"ל שנהרג ב-7.10 וייצא לאור בקרוב. לדברי רות-כהן מרק הספר מתאר קשר בין נכדה לסבתה כשהנכדה מתבוננת בסבתא העצובה ואינה מבינה כי היא מתאבלת על מות בנה. "לאורך הספר הנכדה חולמת על הבן ופוגשת אותו בדמות של מלך, וכך יוצרת חיבור ו’חלון’ בין שני העולמות באמצעות הנכדה והחלום שלה", אומרת כהן-מרק.

בתערוכה מוצגת מצד אחד תקווה, כמו למשל בציור של האמנית יוכי שמר המביעה תקווה ובמקביל גם ציפייה לשלום. החלון גם מחבר בין שני עולמות – בין חוץ ופנים. ד"ר אגם דאלי: "האמנית אביבה ברגר רצתה להשתתף באחת התערוכות שאצרתי אבל זה לא נסתייע והיא נפטרה לפני כשנה. ביוזמה של בתה הזמרת והמוזיקאית דנה ברגר, שהיה לה קשר מיוחד עם אמה, מופיעה בתערוכה יצירה שלה המתארת זוג מתנשק בסמוך לחלון פתוח. בציור של אירנה אויפה מופיע פורטרט אישי שלה מרחפת בדומה למרי פופינס עם מטרייה מעל חורבות קיבוץ בארי. בכך היא מתארת את עצמה כמרחפת מעל המציאות האיומה והנוראית. זה ציור סוריאליסטי לגמרי ומעין התעלות מעל המציאות. האמנית עדנה פינצובר משתמשת במסגרות עם כתובות, וזה מזכיר לי את הסגנון של העבודות של האמן זאב רבן".

ד"ר אביבית אגם דאלי היא בעלת ניסיון של למעלה מ-20 שנה בתחום חקר התרבות החזותית, ובמהלכן היא מרצה באקדמיה, כותבת מאמרים וספרים ואוצרת תערוכות רבות. עבודתה עוסקת בתרבות חזותית ישראלית, תוך התמקדות בסמיוטיקה חזותית, תקשורת חזותית, עיצוב, אמנות ותרבות פופולרית. היא בעלת תואר דוקטור בתקשורת מהאוניברסיטה העברית בירושלים וחיברה את הספר "מחוזות חפץ" (הוצאת רסלינג, 2010), העוסק בתרבות הצריכה בישראל דרך פריטים יומיומיים. היא הרצתה באופן קבוע במסגרות אקדמיות שונות ובהן: מכללת עמק יזרעאל, מכללת ספיר, המכללה למינהל, האוניברסיטה הפתוחה, המוסד האקדמי נצרת, אוניברסיטת אריאל, בית הספר שנקר, קמרה אובסקורה, מנשר, גורן ועוד. היא לימדה אלפי סטודנטים במחלקות ללימודי תרבות (לתואר שני), תקשורת ותולדות האמנות, והרצתה בכ-80 כנסים אקדמיים בארץ ובעולם כמשתתפת פעילה וכיו"רית מושבים. היא דירקטורית במוזיאון האדם והחי ברמת גן.

לד"ר אגם דאלי יש מועדון אמנים בשם "מעגל האמנים" המציע לאמנים מקצועיים ולחובבים סביבה וירטואלית, שבה הם נפגשים לצורך שיתופי פעולה, התפתחות, לימוד, התעדכנות במה שקורה בעולם האמנות ונטוורקינג. כמו כן יש לה פודקאסט בשם "אמנים משוחחים עם אביבית", שניתן להאזין לו באמצעות ספוטיפיי, אותו פתחה בתקופת המלחמה הנוכחית ובו היא מראיינת אמנים ישראלים עכשווים וסוקרת את תחום האמנות בארץ. בתקופת הקורונה פתחה 15 תערוכות וירטואליות שאליהן הגיעו אלפי אנשים, כולל מחו"ל, באמצעות שידורי זום,  שזכו לחשיפה גבוהה ברחבי העולם וחלק מהאמנים ומהאמניות שהשתתפו בהן הציגו בהמשך במוזיאונים ברחבי העולם.

היא אצרה תערוכות רבות, ולדבריה מאז שנפתחה המלחמה בעוטף עזה ובצפון הארץ אנשים רוצים יותר לבטא את עצמם. זה בא לידי ביטוי בכמה תערוכות שהיא יזמה, כולל בתערוכה "ג’ונגל עירוני" שנפתחה רגע לפני המלחמה, ב-5 באוקטובר בגלריית תיאטרון היהלום ברמת גן והוצגו בה יצירות רבות שעסקו במאבק שבין הטבע לתרבות. בין התערוכות שהשיקה מאז פרוץ המלחמה: שומקום?" באשכול פיס ברמת גן, "העצמה נשית" באשכול פיס בלאונרדו דה וינצ’י בתל אביב, "עת מלחמה" בספריית מדעי החברה באוניברסיטת תל אביב, "מלחמה וציפייה לשלום" בגלריית תיאטרון היהלום, "מעגלים" באשכול פיס ברמת גן ו"בטבע שלי" שהוצגה עד סוף אוגוסט בגלריית תיאטרון היהלום ברמת גן. באוקטובר עד דצמבר תאצור ד"ר אגם דאלי בגלריית ארטורה שבעמק חפר תערוכה בנושא ניידות/נוודות.

התערוכה "חלונות לעולם" (אוצרת: ד"ר אביבית אגם דאלי) תיפתח ביום חמישי 5.9 בשעה 19:00.
שיח גלריה יתקיים ביום חמישי 12.9 בשעה 19:00. נעילה: 28.9.
ניתן לבקר בתערוכה גם בימים ראשון עד חמישי בין השעות 16:00-09:00 (יש ללחוץ על האינטרקום),
תיאטרון היהלום, רחוב היצירה 3, רמת גן.

 
 
 
סרטון  mcity

סרטון mcity

סיפורו של יולי לב

סיפורו של יולי לב

 
 

נעים להכיר, עובדה חקירות

חברת עובדה חקירות ומודיעין עסקי, פועלת בענף החקירות ומודיעין עסקי כבר למעלה משלושה עשורים, החברה הוקמה על ידי גב` זיוה ממוק מלכה, בעלת וותק רב בתחום החקירות במגוון תחומים רחב: חקירות אישות, חקירות מסחריות, חקירות מורכבות חובקות עולם.

יושבת על המחוג - ביקורת על ספר הביכורים של שרה הל כהן

 

ככל שאנו מתרחקים מהמאורעות האימתניים שחלו בתקופת השואה, אני חשה צורך עז יותר ויותר לעלותו לדיון. על כן, כשקיבלתי את ספר השירה של שרה ה”ל כהן לא היה לי ספק שאתעמק ואכתוב אודותיו.

מאמני שחייה: כיצד שחייה יכולה להקל על הסובלים מכאבי גב

 

מאמני שחייה: כותב המאמר יובל רותם הינו אלוף ישראל בשחייה, מאמן שחייני נבחרת ישראל, מנהיג שיטת לימוד חדשנית באווירה צעירה ורעננה לכל הגילאים. בניגוד לענפי ספורט אחרים, שחייה מאפשרת אימון של השרירים בלי להפעיל לחץ על הגב. המים תומכים בתנועת השרירים ומרככים את הזעזועים אשר פוגעים בגב... להמשך קריאה - כנסו!

 
 

 

 

 

 

יש לי שאלה לגדי ברקאי
כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים